måndag 8 juni 2009

Måste jag ha ett språk för att kunna tänka?
Om jag föds döv och inte har ett språk, (eller har jag ett språk fast jag inte kan höra?)
kan jag tänka då?
Eller tänker man i bilder?
Om jag frågar en döv så tänker de genom teckenspråket.
Men innan de lärde sig teckenspråket hur var det då?
I och för sig så har ju inte en hörande ett talat språk innan de lär sig det heller?!
Kan inte en hörande bebis tänka innan de får ett språk?
Hmmm...
Om jag pratar med en döv som inte har haft möjlighet att lära sig teckenspråket förens de börjat i skolan vid 7 års ålder, pratar det ofta om sina 7 vita år. De år det inte har något minne från.
Hur fungerar vår hjärna när det gäller tänkandet och språket???

Filosofiska tankar från en undrande mamma en helt vanlig måndag kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar