torsdag 4 juni 2009

Resurserna inom skolan måste fördelas bättre

Efter avslutningen på dagis inser jag att nästa år så står S där för sista gången innan skolan börjar och återigen kommer tankarna om vilken skola man ska välja och vilka resurser som kan finnas tillgängliga. Och än en gång frågar jag mig varför de statliga pengar som finns för hörselskadade barn inte kan fördelas till barnen som skolpengen och inte idag till speciella institutioner.
Studerar man studieresultaten för specialskolorna i den senaste utvärderingen så står det klart att man inte lyckats med sitt uppdrag i min mening. Man har genomgående lägre studieresultat på specialskolorna än för integrerade elever trots större resurser och längre studietid. Detta förklaras till viss del med att man har en del elever med flerhandikapp och stora behov men kanske är problemet just detta. Ska inte just dessa barn med särskilt stora behov och flerhandikapp gå i en skola som är helt och hållet anpassad till dessa elever med lärare, lokaler, pedagogik och teknik som stödjer dessa till fullo och kan man inte sedan ta resterande pengar som specialskolorna får av staten och fördela dem som handikappeng till samtliga hörselskadade så att de kan användas till lokalanpassningar, mindre klasser, fortbildning etc i den lokala skolan. Det verkar ju ändå som en majoritet väljer integrerad skolgång idag medan de statliga resurserna går till en minoritet som går på skolor med stora resurser men som ändå visar svaga studieresultat.
För att få en annan blick på hur kunskapsnivån låg på specialskolornas elever så tittade jag även på DN's nutidsorientering och jämförde resultat från klasser på specialskolorna med det nationella snittet och även här får elever från specialskolorna överlag dåliga resultat. Förklaras allt detta med elevernas förutsättningar eller är det även något fel inom sättet institutionerna genomför sin verksamhet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar