måndag 13 april 2009

Batterier


Batterier kan vara ett gissel.
Som tur är bor vi i ett landsting där min som får gratis batterier tills han har fyllt 18 år.
För två veckorsedan fick vi byta batterier hela tiden och då menar jag hela tiden!
Oftast när batterierna krånglar så är det inte bara ett batteri som krånglar utan flera stycken ur samma förpackning. Det fungerar någon timme, en dag och ibland så fungerar det inte alls.
Tröstlöst och jobbigt för min son då han är i skolan. Som tur är händer det här inte så ofta men är värt att poängtera. Generellt hållet batterierna i 3 dagar om Ks CI är avstängda på natten. Det behövs då bytas 6 batterier var tredjedag. Det blir några batterier på ett år!
Min son är en miljöbov...undra när de uppfinner ett starkare och bättre batteri till CI???

2 kommentarer:

  1. Vi har exakt samma erfarenhet. Helt plötsligt så kommer det ett paket batterier som inte fungerar alls och man måste byta hela tiden. Eftersom Landstingets leverantör byter märke och typ hela tiden är det svårt att följa upp om det är ett specifikt problem med batteriet eller om det är ett implantatproblem, processorn kanske blivit fuktig t ex utan att man tänkt på det och problemet växer bort efter några dagar/veckor. Själv blir jag definitivt inte klok på det hela.

    SvaraRadera
  2. Det finns numera i alla fall till Cochlears implantat ett uppladdningsbart batteri. Jag har inte läst bloggen så jag vet inte vilket märke han har på sitt CI, men jag har själv Cochlear och min audionom bytte till ett lite mer batterisnålt program. Jag upplever ljudet ungefär detsamma, kanske liiite mindre fylligt, men batterierna räcker nästan en hel dag längre. Annars får jag byta varannan dag, och det måste jag betala själv :/

    SvaraRadera